Doorgaan naar hoofdcontent

De wát factor?

Ik heb me nu toch een gek boek cadeau gekregen... Geen nood Henny, ik ga het echt helemaal lezen, je verhaal erover was aanstekelijk enthousiast. Maar eerlijk is eerlijk, op basis van het bijbehorende filmpje zou ik het nooit gekocht hebben.



De Whuffie Factor dus!
Ofwel: de kracht van onlinecommunities voor persoonlijk en zakelijk succes. Onzichtbaar krediet, sociaal kapitaal. Je kunt het niet eten, niet voelen en je kunt het ook niet aan iemand zien. Je kunt het wel via anderen horen en erover lezen.

Dat zit zo. Bij traditionele marketing stop je ergens geld in en hoop je dat er klanten op je af komen. In de social-media marketing geef je jouw kennis of product weg en bouw je hier krediet mee op. Onzichtbaar krediet. Door goed te doen voor anderen, zonder er direct iets voor terug te verwachten. Sociaal kapitaal. Whuffie. Zonder whuffie verlies je je connecties en zal elke aanbeveling die je doet worden gezien als spam, vergezeld van negatieve reacties en een verlies van sociaal kapitaal. Dit boek gaat over het vergroten van dat kapitaal, over strategieën en tactieken om via onlinecommunities succesvol te worden.

Tara 'MissRogue' Hunt (o.a. te volgen op haar blog HorsePigCow) is zo open als iemand online maar kan zijn. Ik ga niet alle linkjes  plaatsen van waar deze Miss te vinden is, maar geloof me, ze zit overal. Ze heeft 15 jaar besteed aan zowel het deelnemen als het bouwen van onlinecommunities en brengt haar onconventionele visie op marketing al ruim 10 jaar in de praktijk. Da's best lang, voor zoiets jongs als web2.0.

Ergens halverwege haar boek ontdek ik een lijstje (há lekker, lijstjes) met 11 manieren om bijzonder te zijn, om je klant een fantastische ervaring te bezorgen. Dus ik denk gelijk aan de bibliotheken. Zouden wij hier iets mee kunnen?
  • Het zit 'em in de details
  • Overtref de verwachtingen
  • Speel in op emoties
  • Maak je product speels
  • Maak iets modieus' van iets doodgewoons
  • Zorg voor flow
  • Laat mensen personaliseren
  • Wees experimenteel
  • Maak het eenvoudig
  • Maak van geluk je zakelijk model
  • Wees een sociaal katalysator

Oké, ik weet het goed gemaakt.
Ik ga dit een beetje bestuderen en kijken of ik nog ergens iets echt waardevols kan vinden. Dat neem ik mee in m'n koffertje naar onze volgende bijeenkomst van die leuke, speelse, experimentele, eenvoudige, gelukkige Alles-is-liefde-crew. Want volgens mij zit hier wel wat voeding in voor een nieuwe impuls aan onze missie.

Deal?

Reacties

Populaire scribble

Opstartperikelen

Na twee maanden waarin m'n prioriteit lag bij goed slapen, rust nemen en overleven is het vanmorgen weer tijd voor dat ochtendritueel waar ik me lekker bij was gaan voelen: baantjes crawlen. Ik overwin m'n luie weerstand en pak de zwemspullen bij elkaar. Maar waar is m'n kaart? Hoezo zit die niet op de vaste plek in de vaste rugzak? Hoe ik alle logische en onlogische alternatieven ook doorzoek: geen kaart. Hè gatsie, m'n irritatie stijgt langzaam naar niveau 1.  Ik overwin het gevoel 'dan maar thuis te blijven' en loop in de ochtendmist richting zwembad. Ik richt me op de mantra Alles komt goed , maar ondertussen trekken ook vele scenario's van het gesprek aan de balie voorbij. Halverwege bedenk ik me dat ik ook nog m'n energiekoekje voor de terugweg ben vergeten. Hè gatsie, dan ga ik wel honger hebben. Ik voel de irritatie gestaag naar niveau 2 stijgen. De dame aan de balie heeft gelukkig een beter gemoed dan ik en geeft me zonder morren, zonder kosten ...