Het is alweer 1,5 jaar geleden dat ik voor het eerst de boer op ging met m'n idee om onze beste producten te bundelen. Leesprogramma's, collecties, groepsbezoeken, informatiebestanden én iedereen lid van de bibliotheek natuurlijk. Deze Biebbundel heeft zich sindsdien wel genesteld in de hoofden van bibliotheken en scholen, maar we hebben hem tot nu toe nog niet kunnen verkopen.
Ondertussen zijn er wel andere mooie successen geboekt. Biebsearch verovert gestaag de ROC's en het voortgezet onderwijs van Overijssel, wat natuurlijk in het land niet onopgemerkt blijft. Dus volgend jaar komt er een Masterclass voor bibliotheken om te leren hoe je deze samenwerking met jouw scholen opbouwt. Voor het primair onderwijs is er Biebwijz: 13 bibliotheken bundelen aan de voorkant hun producten in één gezamenlijk aanbod en aan de achterkant hun kennis en middelen in één bibliotheeknetwerk. Een netwerk dat jaarlijks groeit; nog even en Biebwijz dekt heel Overijssel.
Da's mooi, maar Biebwijz bevat alleen losse producten, die we altijd al op de planken hadden liggen, waar scholen soms wel en soms niet wat aan hebben, en waarvan ze soms zelfs niet eens weten dát we ze hebben. Wat ik daarin mis is een werkelijke relatie met het onderwijs. Een wederzijdse inspanning, die tot doel heeft dat de kinderen beter gaan lezen, dat de hele school mediawijzer wordt en dat iedereen snel en simpel toegang heeft tot die informatie die nodig is om te leren of te onderwijzen. Deze relatie is juist wat Biebsearch zo sterk maakt.
Gelukkig ben ik niet de enige die dit mist en niet de enige die hier wel brood in ziet. We hebben dus weer wat krachten gebundeld, een fraai projectplan opgesteld, subsidie aangevraagd en inmiddels de mouwen opgestroopt. En als projectleider mag ik het karretje van deze pilot gaan trekken. Spannend? Ja. Leuk? Jazeker!
Het spannende is dat ik geen idee heb waar we uit gaan komen. Want dit keer beginnen we daar waar ik de vorige keer ook had moeten beginnen: bij de klant. Een relatie bouw je immers op met z'n tweeën en als de klant meewerkt aan de inhoud van die relatie, is de kans groter dat hij daarin wil investeren. Het leuke is dat ik dit allemaal niet alleen hoef te doen. Ik heb een paar leuke bibliotheken, die willen profiteren van deze pilot. Zij nemen een paar leuke scholen mee, die willen bouwen aan zo'n structurele relatie. En ik heb een club leuke deskundigen om me heen, die me helpen en waar nodig moed inpraten.
Woensdag gaan we van start. Ik sluit me op met bibliotheekdirecteuren, onderwijsspecialisten en schooldirecteuren om te brainstormen over die vragen, die leidend zijn voor het bepalen van de meest ideale inhoud en de meest wenselijke uitvoering. De kapstok van de middag zit nu wel op m'n netvlies, maar hoe we daarna verder gaan hangt af van de antwoorden die boven tafel komen. En dat is voor zo'n controlfreak als ik wel even lastig. Dat ligt, zeg maar, buiten m'n comfort zone. Mijlenver daarbuiten.
Hoe dit afloopt? Volg Scribbles en u zit op de voorste rij.
Hebt u tips? Laat maar horen!
Ondertussen zijn er wel andere mooie successen geboekt. Biebsearch verovert gestaag de ROC's en het voortgezet onderwijs van Overijssel, wat natuurlijk in het land niet onopgemerkt blijft. Dus volgend jaar komt er een Masterclass voor bibliotheken om te leren hoe je deze samenwerking met jouw scholen opbouwt. Voor het primair onderwijs is er Biebwijz: 13 bibliotheken bundelen aan de voorkant hun producten in één gezamenlijk aanbod en aan de achterkant hun kennis en middelen in één bibliotheeknetwerk. Een netwerk dat jaarlijks groeit; nog even en Biebwijz dekt heel Overijssel.
Da's mooi, maar Biebwijz bevat alleen losse producten, die we altijd al op de planken hadden liggen, waar scholen soms wel en soms niet wat aan hebben, en waarvan ze soms zelfs niet eens weten dát we ze hebben. Wat ik daarin mis is een werkelijke relatie met het onderwijs. Een wederzijdse inspanning, die tot doel heeft dat de kinderen beter gaan lezen, dat de hele school mediawijzer wordt en dat iedereen snel en simpel toegang heeft tot die informatie die nodig is om te leren of te onderwijzen. Deze relatie is juist wat Biebsearch zo sterk maakt.
Gelukkig ben ik niet de enige die dit mist en niet de enige die hier wel brood in ziet. We hebben dus weer wat krachten gebundeld, een fraai projectplan opgesteld, subsidie aangevraagd en inmiddels de mouwen opgestroopt. En als projectleider mag ik het karretje van deze pilot gaan trekken. Spannend? Ja. Leuk? Jazeker!
Het spannende is dat ik geen idee heb waar we uit gaan komen. Want dit keer beginnen we daar waar ik de vorige keer ook had moeten beginnen: bij de klant. Een relatie bouw je immers op met z'n tweeën en als de klant meewerkt aan de inhoud van die relatie, is de kans groter dat hij daarin wil investeren. Het leuke is dat ik dit allemaal niet alleen hoef te doen. Ik heb een paar leuke bibliotheken, die willen profiteren van deze pilot. Zij nemen een paar leuke scholen mee, die willen bouwen aan zo'n structurele relatie. En ik heb een club leuke deskundigen om me heen, die me helpen en waar nodig moed inpraten.
Woensdag gaan we van start. Ik sluit me op met bibliotheekdirecteuren, onderwijsspecialisten en schooldirecteuren om te brainstormen over die vragen, die leidend zijn voor het bepalen van de meest ideale inhoud en de meest wenselijke uitvoering. De kapstok van de middag zit nu wel op m'n netvlies, maar hoe we daarna verder gaan hangt af van de antwoorden die boven tafel komen. En dat is voor zo'n controlfreak als ik wel even lastig. Dat ligt, zeg maar, buiten m'n comfort zone. Mijlenver daarbuiten.
Hoe dit afloopt? Volg Scribbles en u zit op de voorste rij.
Hebt u tips? Laat maar horen!
Goezo!
BeantwoordenVerwijderenEn veel succes!
Go go go scribbles. Je kunt het!
BeantwoordenVerwijderenGroetn Wies
Dat gaat dus grensverleggend worden ;-) Succes ermee, het klinkt in elk geval heel goed!
BeantwoordenVerwijderen@allen: Bedankt. Grensverleggend kan ik niet beloven, maar voor Goed ga ik me volledig inzetten!
BeantwoordenVerwijderenIk bedoelde grensverleggend voor jezelf (buiten de comfort zone)...
BeantwoordenVerwijderenDat gaat gewoon helemaal goedkomen! Er zijn zoveel mensen en middelen die allemaal versnipperd al stukjes van jouw puzzel hebben. Nu alleen nog zorgen dat die juiste puzzelstukjes uiteindelijk ook bij je terecht komen.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij is openbaar delen daar al een prachtige methode voor. :)
Klinkt goed, we houden het in de gaten.
BeantwoordenVerwijderen@schrijver: Sorry, verkeerd begrepen. En ja, in dat geval is het grensverleggend ;-) Er gaan vast nog veel leermomenten komen.
BeantwoordenVerwijderen@essen: Dank voor je vertrouwen. Ik weet je vinden als de puzzel nog niet compleet is. Lang leven het openbaar delen!
@AvA: Heel mooi!
Ik ben ook heel benieuwd en ga je zeker volgen!
BeantwoordenVerwijderenHeel veel succes!
Dank Hetty. Zeker weten dat je niet mee doet? Ik heb nog plek!
BeantwoordenVerwijderenEens even denken: een paar maanden nadenken. Een jaartje testen. Dan een fantastisch resultaat. Ik zal maar vast aanmelden voor de innovatieprijs van 2010 of 2011....
BeantwoordenVerwijderenOké, deal!
BeantwoordenVerwijderen