Doorgaan naar hoofdcontent

Jongeren twitteren niet en meer mediawijsheid


Gister verscheen een leuk artikel op Frankwatching. Over hoe een rapportje van een Engelse 15-jarige jongen bijna wereldnieuws werd. Vanwege de opzienbarende conclusies:

Zijn vrienden kopen geen kranten, ze lezen hoogstens af en toe een gratis krant, ze kijken maar weinig tv, behalve als er voetbal is, dan kijken ze opeens wel. Facebook is heel populair, voor films en muziek wordt ook niet betaald, reclames zijn irritant en niemand twittert. Twitteren is te duur.

Pardon?

Oké, het artikel gaat dus verder over wat er gebeurt als een analist non-nieuws promoveert tot iets vermeend opzienbarends en als journalisten gaan schrijven over onderwerpen waar ze van weg moeten blijven.

Mediawijsheid in het kwadraat.

Reacties

  1. Ik geef toe ik twitter niet, maar hoezo te duur? Moet je voor Twitter dan betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, twitter is gratis. Ook zoiets. Maar als je via je mobiel twittert, wat wel veel gebeurt, dan kost het natuurlijk wel wat. Dan is een smsje waarschijnlijk goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat krijg je als journalisten de deur niet meer uitkomen. Het proberen waard overigens om een fakebericht te tweeten dat een sneeuwbaleffect veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige vreselijke foto! Waar heb je die gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @eazy: zo is het. Ik wacht met spanning op je faketweet, je verzint vast wel wat!

    @schrijver: de foto heb ik slecht gejat uit het oorspronkelijke artikel. Klik maar op de link.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bedoel je met 'slecht gejat'? Dat je het niet vermeldde? Maar wie doorklikt ziet het toch? Ik was nog niet aan doorklikken toegekomen. Ik Moet zeggen dat ik het stukje (op Frankwatching) niet helemaal begrijp, maar de foto maakt alles goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @schrijver: Het gaat er vooral over dat sommige 'professionals' zomaar iets verwerken tot nieuws, zonder zich af te vragen of het ook werkelijk nieuws, laat staan waar, is. Fijn dat de foto je bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Met trots: onze toolbar!

Stel je voor... Je werkt bij een ambitieuze bibliotheek , je hebt die cursus gevolgd, op je jaarwerkplan staat dat je een aantal web 2.0 toepassingen moet ontwikkelen en je wordt naar de Online Conferentie gestuurd voor inspiratie. Daar volg je een Happe.ning van Guus van de Brekel , die je laat ervaren hoe eenvoudig het is om zelf toolbars en widgets te maken. Wat doe je dan... Dan kruip je op een regenachtige woensdagmiddag met een collega achter Conduit en laat je je creatieve brein de rest doen. Je grasduint wat in de archieven van de huisstijl, je claimt alvast een bieblogdomein (want dat plan wordt straks echt wel goedgekeurd), je maakt wat keuzes, voegt nog wat links toe. En voila... Namens mijn twee geïnspireerde, creatieve, innovatieve collega's presenteer ik u met trots de Bibliotheek Hengelo Toolbar Ze gaan hem nog perfectioneren (5 minuten werk), erop toezien dat hij op alle pc's in de organisatie wordt gedownload, aanmelden bij de na-23-dingen-wiki ...