Met alle Overijsselse bibliotheekbobo's in Berlijn (nee, Scribbles mocht niet mee) kan ik het niet nalaten deze stad ook hier weer even in het zonnetje te zetten.
Kranten worstelen met hun bestaan. Helen Blowers liet ons al de grote overeenkomsten met bibliotheken zien. Personaliseren lijkt voor hen het toverwoord.
In Berlijn is binnenkort de Niiu te ontvangen. Deze krant-op-maat is de eerste gepersonaliseerde papieren krant, naar een idee van economiestudenten Hendrik Tiedemann en Wanja Oberhof. Ik gaf al eerder aan dat ik de naam Wolfram niet zo sterk gekozen vond, maar niiu...? Ik ben benieuwd.
Het idee is wel bijzonder. Op niiu.de kan iedereen zelf zijn personalisierte Tageszeitung samenstellen. Geen selectief digitaal nieuws via RSS, maar elke morgen je eigen krant, die informatie verschaft over jouw persoonlijke interesses. Momenteel kun je berichten uit vier grote dagbladen gebruiken. Gesprekken met andere aanbieders lopen nog. En lezers kunnen hiernaast ook inhoud van blogs, magezines, Facebookprofielen of andere media in hun persoonlijke krant invoegen.
De werking is simpel: je maakt een profiel aan, je geeft je interesses door, de krant wordt gedrukt op 24 pagina’s en valt dagelijks voor 6 uur op je deurmat. Zo worden traditionele media aangevuld met nieuwe media. En krijgt iedereen alleen die informatie waar hij op zit te wachten, voor maar 1 à 2 euro per stuk. Maar wat als ik alleen geïnteresseerd ben in cultuur? Krijgen ze dan ook 24 pagina's vol? Ik ben toch wel nieuwsgierig naar het resultaat!
En wat kunnen bibliotheken hier van leren? Lezen-in-de-trant-van kennen we al. Abonnementen op maat misschien nog niet. Maar dat personaliseren en het mixen van media, daar moesten we nog maar eens verder op broeden.
Met dank aan mijn jongste feed-aanwinst Berlijn-blog.nl.
Kranten worstelen met hun bestaan. Helen Blowers liet ons al de grote overeenkomsten met bibliotheken zien. Personaliseren lijkt voor hen het toverwoord.
In Berlijn is binnenkort de Niiu te ontvangen. Deze krant-op-maat is de eerste gepersonaliseerde papieren krant, naar een idee van economiestudenten Hendrik Tiedemann en Wanja Oberhof. Ik gaf al eerder aan dat ik de naam Wolfram niet zo sterk gekozen vond, maar niiu...? Ik ben benieuwd.
Het idee is wel bijzonder. Op niiu.de kan iedereen zelf zijn personalisierte Tageszeitung samenstellen. Geen selectief digitaal nieuws via RSS, maar elke morgen je eigen krant, die informatie verschaft over jouw persoonlijke interesses. Momenteel kun je berichten uit vier grote dagbladen gebruiken. Gesprekken met andere aanbieders lopen nog. En lezers kunnen hiernaast ook inhoud van blogs, magezines, Facebookprofielen of andere media in hun persoonlijke krant invoegen.
De werking is simpel: je maakt een profiel aan, je geeft je interesses door, de krant wordt gedrukt op 24 pagina’s en valt dagelijks voor 6 uur op je deurmat. Zo worden traditionele media aangevuld met nieuwe media. En krijgt iedereen alleen die informatie waar hij op zit te wachten, voor maar 1 à 2 euro per stuk. Maar wat als ik alleen geïnteresseerd ben in cultuur? Krijgen ze dan ook 24 pagina's vol? Ik ben toch wel nieuwsgierig naar het resultaat!
En wat kunnen bibliotheken hier van leren? Lezen-in-de-trant-van kennen we al. Abonnementen op maat misschien nog niet. Maar dat personaliseren en het mixen van media, daar moesten we nog maar eens verder op broeden.
Met dank aan mijn jongste feed-aanwinst Berlijn-blog.nl.
Interessant initiatief inderdaad, ik ben benieuwd of dit zal aanslaan!
BeantwoordenVerwijderenDacht je echt dat de bobo's tijd hebben om in berlijn echt 24 pagina's te lezen? Als ik met dit mooie weer zo om me heen kijk zie ik hele andere dingen.
BeantwoordenVerwijderen@edwin: ik zal volgend jaar rondkijken of hij er nog is!
BeantwoordenVerwijderen@mark: ahrg, dit wil ik niet weten! maar leuk dat je wel even tijd maakt om me te lezen en te reageren. en ik ben niet jaloers...