Na Web2.0 komt natuurlijk Bibliotheek2.0. Velen vinden dat Bibliotheek 2.0 meer is dan een term om nieuwe Web 2.0 tech-nologiën in een biblio-theeksetting te plaatsen. Het is tevens een term die gebruikte kan worden om een bepaald bewustzijn van de (digitale) veranderingen om ons heen waar te nemen en daar ook actief in mee te willen gaan. Een gedrags-verandering dus!
En daar zijn we in bibliotheekland wel aan toe. Het personeel vergrijst, loopt binnen 10 jaar massaal via de achterdeur het pensioen in en aan de voorkant komt weinig tot niks jongs, enthousiasts en 2.0-kundigs binnen. De nieuwste rapporten analyseren het 'klip en klaar', eigenlijk wisten we het al, maar
we doen er (te) laat en (te) weinig aan om de problemen die
we (straks) hebben te voorkomen of op te lossen.
Ik voel me dan ook het meest aangetrokken tot het artikel van Michael Stephens over de skills van de bibliothecaris 2.0. Om in die nieuwe bibliotheek - waar de wensen en behoeften van de klant centraal staan en waar de klant overal toegang heeft tot alle informatie - te kunnen meedoen, moet die nieuwe bibliothe-caris veranderen. Een paar suggesties.
De bibliothecaris 2.0:
- omarmt web 2.0 toepassingen
hij ziet in hoe diensten verrijkt kunnen worden door het lees/schrijf web en hoe nieuwe diensten kunnen ontstaan in een goed samenwerkingsklimaat. - bedwingt de technolust
hij zet technologie niet in omdat het cool is of status geeft. - maakt goede, maar ook snelle beslissingen
hij ziet in hoe snel de wereld en de bibliotheekgebruikers veranderen door middel van vooruitstrevende technologie. - is een trentspotter
hij probeert informatie en nieuws te vinden die van belang kunnen zijn voor toekomstige diensten. - bemachtigt content
hij begrijpt dat de toekomst van bibliotheken wordt aange-stuurd door hoe gebruikers toegang krijgen tot content, hoe zij deze content kunnen consumeren en hoe zij zelf content kunnen creëren.
Tot slot nog een mooie samenvatting om aan de bibliotheekmuur te hangen:
"De bibliothecaris 2.0 luistert naar medewerkers en gebruikers als hij plannen maakt, vertelt over zijn successen en mislukkingen, leert van beiden, viert die successen, biedt medewerkers ruimte om te experimenten en leren en blijft altijd dromen over de beste bibliotheekdiensten."
Hoe bibliothecaris 2.0 zijn wij? De bewustwording groeit, maar het handelen kan volgens mij wel iets sneller. Plannen genoeg, werk-groepen te over, duidelijke communicatielijnen met even zoveel beslismomenten. Als de trein echter op gang komt, blijkt het een boemeltje met veel tussenstations en wisselstoringen. Zo winnen we de 2.0-wedloop echt niet!
Oh ja, natuurlijk heb ik me aangemeld bij het Bibliotheek 2.0-ning. Een klein begin om met elkaar onze bibliothecaris 2.0 skills aan te scherpen. Ik moet het allemaal nog een beetje uitvogelen op dat Ning, maar wie weet levert het wat moois op!
Proficiat je hebt hete ook gehad nu het was bij jou een lust om naar te kijken en te lezen.
BeantwoordenVerwijderenErg uitgebreid en duidelijk.
Nog bedankt voor je leuke reactie, ben ook blij dat ik het gedaan heb toch veel van geleerd.
Kost veel tijd maar wel belangrijk voor de bieb om in de toekomst er verder mee te kunnen.
Hoi Astrid
BeantwoordenVerwijderenIk heb op bibliotheek 2.0-ning jou als vriend(innetje) gekregen
Kanarie23
Een mooie beschouwing Astrid!
BeantwoordenVerwijderenAls we met z'n allen gaan denken in mogelijkheden en niet bang zijn om te experimenteren zijn er nog kansen genoeg!
Leuk dat Ning blijft groeien. Ik hoop dat je er nuttige en leuke dingen zult vinden!
Ha Edwin, leuk dat je me gevonden hebt. En wat mij betreft gaan we samen experimenteren met allemaal nuttige dingen!
BeantwoordenVerwijderenTot Nings
Ik vond ook het artikel van Michael Stephens erg interessant. En al met al begint ons boemeltje wel op stoom te komen vind ik! Het hoeft geen TGV te zijn om op de bestemming te komen...
BeantwoordenVerwijderenGroeten van een ander ning-vriendje!